Makeaa yhteistyötä Auramaan kanssa

Suomen suurimman työnantajan hommissa ahertaa yli 50 miljoonaa mehiläistä – työn ja maun sankaria. Hunajayhtymä on pakannut sopimustuottajiensa keräämää hunajaa jo yli 50 vuotta. Yhteistyö Auramaan kanssa alkoi reilut 30 vuotta sitten. Sataprosenttinen luonnontuote valloittaa maulla ja vastuullisuudella edelleen.

Harva tuote pitää pintansa vuosituhansien ajan ja sisältää tutkitusti yli 200 terveyttä edistävää aineosaa. Hunaja on maailman vanhin makeutusaine, jota on arvostettu kaikissa kulttuureissa ja käytetty jo 15 000 vuotta sitten. Hunajaa on käytetty niin lääkkeenä kuin maksuvälineenäkin. Suomessa varhaisimpina mehiläishoidon osaajina oli 1800-luvulla kolmen miehen kopla, johon kuuluivat apteekkari, kappalainen ja pastori.

 

Mehiläishoitajien yhteinen meijeri

Hunajayhtymä Oy:n perusti 1969 joukko mehiläishoitajia edesauttamaan elinkeinotoimintaansa, erityisesti hunajan ja mehiläistarvikkeiden myyntiä.

– Kaikki tarhurit olivat samojen haasteiden edessä; kilpailu oli kovaa, satovuodet poikkesivat toisistaan jopa 50 % ja koko vuoden hunajatuotanto piti myydä kerralla kauppoihin. Apua tilanteeseen, voimaa yhteistyöhön ja koko alan kehittymiseen toi Hunajayhtymä. Siitä tuli pienten lähitarhaajien yhteinen ”meijeri”, joka tarjosi tukea, tietoa ja tarvikkeita käsityönä tuotettavalle hunajalle sekä tien kaupan keskusliikkeisiin ja elintarviketeollisuuteen, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Aapo Savo.

Hän on työskennellyt Hunajayhtymässä 32 vuotta. Työpesti alkoi 90-luvun taitteessa kesätöillä ja jatkui moniosaajana seuraavan vuosikymmenen. Toimitusjohtajaksi Savo siirtyi 2001, jolloin yrityksessä käynnistyi sopimustuottajamalli.

Tänä päivänä Hunajayhtymän toimitilat sijaitsevat Loimaan Kojonkulmalla, maaseudun keskellä.

 

150 hunajatarhuria tärkeässä roolissa

Uusi toimintamalli mahdollisti tarkemman tuotannon-, jakelun- ja myynnin suunnittelun. Hunajayhtymä tarjosi erikoisosaamista ja koulutusta mehiläishoitajille niin tietotaidon kuin mehiläishoitotarvikkeiden ja investointisuunnittelun osalta.

– Kun tunnemme tarkasti tuottajiemme resurssit ja tarpeet, voimme tarjota monipuolista tukea 150:lle ammattimaisesti toimivalle mehiläishoitajallemme, joille mehiläistarhaus on tärkeä elinkeino. Toiminta rakentuu molemminpuoliseen luottamukseen ja tiiviiseen yhteistyöhön.

Vastuullisuutta tuotantoketjuun tuo se, että pystymme turvaamaan hunajamyynnin, jakelun ja riittävän puskurivaraston ylläpidon satovuosien vaihteluista huolimatta. Seisomme vahvasti suomalaisten pienyrittäjien puolella, vakuuttaa pitkän linjan hunaja-ammattilainen.

Hunajayhtymän liiketoiminta rakentuu monipuolisen hunajavalikoiman, joustavan kuljetustoiminnan sekä päivittäistavarakaupan ja elintarviketeollisuuden laadukkaan ja ketterän palvelun varaan. Kuluttajille on tarjolla suora väylä vastuulliselle ja vihreälle ostopolulle.

 

 

Ketterällä kuljetusyhteistyöllä vahvat juuret

Hunajayhtymän juuret ja tuotantotilat ovat Loimaalla. Samassa maalaiskylässä ovat kasvaneet Hunajayhtymän toimitusjohtaja Aapo Savo ja Auramaan aluejohtaja Mika Taalikka. Savo kertoo, että yhteistyö Auramaan kanssa henkilöityy voimakkaasti Taalikan rehtiin tapaan hoitaa yhteistyötä.

– Arvostan kovasti hänen suoraselkäisyyttään ja ammattitaitoista toimintatapaansa. Vaikka tuote onkin makea, niin yhteistyössämme ei ole mukana enempää korulauseita kuin katteettomia lupauksiakaan. Hän on sanojensa mittainen mies. Se tarkoittaa sitä, että yhteistyöhön ei tule yllättäviä mutkia matkaan.  Resursseja säästyy monin osin Taalikan tarjotessa osaamistaan ja apuaan ennakoivasti. Olemme yhteisellä matkalla ja win-win tilanteessa.

Lähes kaikki elintarviketuottajat ovat isojen ketjujen ja keskusliikkeiden tiukkojen toimituslupauksien puristuksessa. Tässä kohtaa Taalikan ja Auramaan rooli korostuu. Kun kuljetukset Lidlin, Halpa-Hallin, Tokmannin ja S-ryhmän myymälöihin pyörivät jouhevasti, voi koko hunajan tuottajien yhteistyöverkosto keskittyä omaan parhaimpaan osaamiseensa luottavaisin mielin. Työtäni helpottaa paljon myös Kaukoputki- järjestelmä niin tilausten teon osalta kuin tarjouslaskennassakin, Savo linjaa.

Auraamaa-yhtiöiden Kaukokiito-auto on tuttu näky Hunajayhtymän pihassa ympäri vuoden.

 

Aina parempia asiakaskokemuksia

Auramaan Varsinais-Suomen aluejohtaja Mika Taalikka kertoo työnsä lähtökohtana olleen aina vahva strateginen kumppanuus asiakkaiden kanssa.

– Kotimaisena perheyrityksenä tunnemme asiakkaidemme tavoitteet ja pystymme räätälöimään palvelumme joustavasti erilaisiin tarpeisiin. Kuljettajat ovat tärkeässä roolissa varmistamassa yhteisten tavoitteiden saavuttamisen ja onnistuneen asiakaskokemuksen. Minulle on luontaista etsiä asiakkaita palvelevia tehokkaita ratkaisuja, jotka kattavat koko palveluketjun. Jotta todellinen hyöty konkretisoituu asiakkaalle liiketoiminta-arvon kasvamisena, täytyy yhteistyöhön panostaa.

 

Voittoisaa energiaa

Taalikka ja Savo ovat molemmat vannoutuneita urheilun ystäviä. He kertovat tapaavansa usein urheilutapahtumissa ja vaihtavansa ajatuksia yhteistyöhön liittyvistä asioista myös katsomossa. Hunaja ja mitalit muuttuivat kultaisiksi, kun Rauman Lukko siirtyi viime kaudella käyttämään koko joukkueen keskuudessa Hunajayhtymän Honeysty energiageeliä. Tuloksena oli ikimuistoinen mestaruus. Yhteistyötä on jatkettu ja Honeystyn taskuenergiat löytyvät jokaisen pelaajan varusteboksista. Energiageeli sopii kovaan urheiluun, mutta myös koko perheen välipalaksi tai terveellisemmäksi evääksi pitkiin päiviin.

Hunajayhtymä tekee laaja-alaisesti yhteistyötä urheilun ja hyvinvoinnin saralla. Monen eri urheilulajin edustajat treenaavat hunajan voimalla. Yhteistyötä tehdään mm. MyBnB Live -yhteisön kanssa, jossa ammattivalmentajat jakavat yhteisölle sekä hunajan käyttövinkkejä että Hunajayhtymän sponsoroimia ilmaisia ohjattuja liikuntatunteja.

 

Toimitusjohtaja kuljettaa talvievästä mehiläisille

Savo on tottunut tarttumaan moniin käytännön töihin. Kun satokausi on ohi ja mehiläiset valmistautuvat talvilepoon, hän kiertää säiliöautolla täydentämässä mehiläisten talviruokavarastoja rahtaamalla pörriäisille sokerilientä.

– Reissuun on mukava lähteä, sillä samalla näen mehiläishoitajia ja voimme keskustella monista asioista, kuten esimerkiksi pesäkalustohankinnoista, tuotekehityksestä, kuluttajatutkimuksista ja markkinoinnista. Vuosien varrella on punoutunut vahvoja ystävyyssuhteita tarhureiden kanssa. Yhdessä on jaettu elämän iloja ja suuria surujakin, muistelee Savo.

Mehiläisten ruokintasokeria viedään tarhaajille omalla säiliöautolla.

 

Vastuullisuus, alkuperä ja laatu kuluttajille tärkeitä

Hunajayhtymän toiminnan ytimessä on vihreä vastuullisuus. Hunaja tulee Suomesta puhtaan luonnon keskeltä. Tarhureille on tärkeää mehiläisten hyvinvointi ja niiden vastuullinen hoitaminen ympäri vuoden. Hunajayhtymä toteuttaa hunajan käsittelyssä Maa- ja metsätalousministeriön määrittämää asetusta ja noudattaa kansainvälistä elintarviketurvallisuuden johtamisjärjestelmän standardia ISO 22000:2018. Hunajan laatua tarkkaillaan myös omavalvonnalla tuotannon kaikissa vaiheissa.

Hunajayhtymän pakkaamossa tehtävä tarkka laaduntarkkailu varmistaa osaltaan myytävän hunajan puhtauden. Brändi- ja markkinointijohtaja Kirsi Lönnmark korostaa, että kuluttajat voivat luottaa suomalaiseen hunajatuotantoon.

Hunajayhtymän läpinäkyvässä liiketoiminnassa korostuvat eettisyys ja vastuu ympäristöstä. Brändi rakentuu vahvasti suomalaisen hunajan mausta, laadusta ja alkuperästä. Pitkä historia ja alan ainutlaatuinen osaaminen ovat tärkeä osa tarinaamme. Toimintamme on läpinäkyvää sekä kotimaisilla että ulkomaisilla markkinoilla ja ympäristövastuu korostuu kaikissa prosesseissamme.

Monikaan kuluttaja ei ehkä tiedä, että hunaja on kymmenen väärennetyimmän tuotteen listalla maailmassa. Markkinoilla on tuotteita, joiden alkuperästä ja tuotesisällöstä ei ole tarkkaa tietoa. Meille vastuullinen hunajanhankintaketju on kunnia-asia, josta haluamme kertoa kuluttajille muun muassa jäljitettävyyspalvelun avulla, Lönnmark korostaa.

Aapo Savo ja Kirsi Lönnmark esittelevät vihreisiin arvoihin keskittyviä markkinointimateriaaleja tuotteiden lisäksi.

 

Brändiuudistus viestii vihreästä vastuullisuudesta

50 vuotta toiminut Hunajayhtymä on uudistanut ja kirkastanut brändiään viimeisen vuoden aikana. Viestinnässä on nostettu vahvasti esiin vastuullisuus, kotimaisuus, mehiläisten elinolot, korkeat laatustandardit sekä vahva vuoropuhelu kuluttajien kanssa. Alkuperätieto ja tarinat tuottajien takana ovat tutkitusti kiinnostavia ja niitä halutaan nostaa esiin, taustoittaa Lönnmark.

Toimitusjohtaja kertoo, että hunajan osalta moni asia on säilynyt ennallaan vuosikymmenien varrella, toisin kuin elintarviketeollisuudessa, jossa samasta tuotteesta voi löytyä kymmeniä eri variantteja jo pientenkin päivittäistavarakauppojen valikoimista. Hunajayhtymän pakkaus pysyi samana lähes 40 vuotta.

– Olemme vuosien varrella kuunnelleet paljon kuluttajien mieltä ja makua erilaisten tutkimusten avulla ja kehittäneet erilaisia hunajatuotteita. Kun Mieleinen – suomalainen juokseva hunajavalmiste tuli markkinoille 2007, se oli todellinen innovaatio. Hiilihydraattimäärä pystyttiin puolittamaan lisäämällä tuotteeseen liukoista ravintokuitua. Myöhemmin on kehitetty myös erilaisia makuvariantteja kuten mustikka. Mustikka on superfoodia, joka kiinnostaa myös kansainvälisillä markkinoilla.

– Viime aikojen uutuustuotteina Hunajayhtymä on tuonut markkinoille erilaisia hunajavalmisteita, jotka sopivat tavallista hunajaa paremmin urheiluun, erikoisruokavalioihin ja allergikoille. Myös erilaisiin pakkauksiin ja niiden kokoihin on kehitetty toimivia ratkaisuja. Esimerkiksi Aasian markkinoilla ollaan kiinnostuneita pienistä pakkauksista, Savo kertoo.

Savo uskoo hunajan kulutuksen kasvavan Suomessa entisestään ja innovatiivisten hunajatuotteiden lisäävän kiinnostusta myös ulkomailla. Vaikka ilmastomuutos puhuttaa niin Hunajayhtymä aikoo jatkaa aherrusta ja tiivistä yhteistyötä kumppaniverkostonsa kanssa positiivisella asenteella.

 

 

Juttu on julkaistu alun perin Auramaa-yhtiöiden henkilöstölehdessä 12/2021. @Idearäätäli Oy

Shopping Cart
Scroll to Top