Suomi-kauppa nousi hitiksi Kiinan suurimmassa verkkokaupassa – Mukana myös Hunajayhtymän hunaja

Suomalaisille tuotteille perustettu verkkokauppa aukesi Kiinassa yhteistyössä kiinalaisen verkkokauppajätin JD.comin kanssa. Ensimmäisten kuukausien aikana kaupassa on myyty suomalaistuotteita jo yli miljoona kappaletta ja maaliskuun liikevaihto ylitti 150 000 €. Kaupan avannut suomalaisyritys Export Maker Trading etsii nyt seuraavia tuotteita vastaamaan laajentuvaan kysyntään.

Suomalainen Export Maker Trading avasi Suomi-kaupan yhteistyössä kiinalaisen verkkokauppajätin JD.comin kanssa. Verkkokaupalla on 200 miljoonaa vierailijaa kuukausittain ja se kuuluu Kiinan suurimpiin verkkokauppoihin yhdessä Alibaban ja Taobaon kanssa. Kiinassa isojen verkkokauppojen maabrändätyt sivut ovat erittäin suosittuja ja esimerkiksi Japanin maakauppa on ollut edellisvuosien hitti mm liikevaihdolla mitattuna.

”Omat odotukset olivat korkealla, mutta tietysti lanseerausviikolla oli perhosia vatsassa. Maabrändätyt kaupat ovat Kiinassa huippusuosittuja, mutta Suomen ja suomalaisten tuotteiden tunnettuus on vasta rakentumassa”, muistelee Export Maker Tradingin perustajaosakas Jonne Pöyhtäri.

Lopulta suomalaisten tuotteiden myynti käynnistyi hyvin heti alusta saakka, kun toiminta aloitettiin loppuvuodesta 2021. Tällä hetkellä verkkokaupalla on jo 120 000 seuraajaa ja kuukausimyynti ylitti 150 000 €.

”Kiinassa verkkokauppa toimii vähän eri tavalla kuin täällä. Ihmiset myös seuraavat suosittuja sivuja ja täytyy myöntää, että tällainen seuraajamäärä ylitti omatkin odotukset. JD.comin suunnasta on tullut valtavasti kiitosta ja näin laaja kiinnostus ja myynti luovat uskoa, että tarina on vasta alussa”, Pöyhtäri pohtii.

 

Puhtaus ja laatu jatkavat Suomen valtteina Kiinassa

Jyväskyläläinen Export Maker Trading koostuu kansainvälisen kaupan osaajista, jotka ovat auttaneet yrityksiä maailmalle jo vuosikymmenen ajan Export Maker Oy:ssa.

”Verkkokauppa avaa viennille loistavia mahdollisuuksia. Tärkeää on kuitenkin löytää oikeat ihmiset, joiden kautta rakennetaan näkyvyyttä ja varmistetaan toiminnan sujuvuus. Suomalaisen toimittajakumppanin puolesta tämän helpompaa ja suoraviivaisempaa tapaa päästä Aasian valtaville kuluttajamarkkinoille omalla brändillä ei aiemmin ole ollut olemassa”, Pöyhtäri sanoo.

Yritys teki alkuun laajan kartoituksen kiinalaisen kumppanin kanssa, jossa käytiin läpi markkinaan sopivimpia suomalaistuotteita. Sen pohjalta kaupan avaukseen valikoituivat hunajaan erikoistunut Hunajayhtymä, ihonhoitoon- ja kosmetiikkaan erikoistunut yritys, luomutuotteisiin keskittyvä Foodin ja urheiluvälipaloja sekä -lisäravinteita valmistava Puls Nutrition.

”Meille Hunajayhtymälle oli tärkeää löytää vientiin luotettavat ja asiansa osaavat kumppanit. Pienelle yritykselle on aina haastavaa tehdä viennin avauksia pelkästään omilla resursseilla. Export Maker Trading on ollut meille loistava kontakti ja heidän kauttaan on saatu nopeasti kotimaiset hunajatuotteet Kiinan markkinalle”, kiittelee Hunajayhtymän toimitusjohtaja Aapo Savo.

Seuraava vaihe on tuoda lisää suomalaisia tuotteita myyntiin verkkokauppaan, jotka vastaavat kiinalaisia mieltymyksiä ja trendejä.

”Valttejamme Suomessa ovat selkeästi laadukkaat ja puhtaat tuotteet, jotka ovat jo pitkään olleet Suomen valtteja maailmalla. Seuraavaksi etsimme lisää suomalaistuotteita, koska tarkoitus on kymmenkertaistaa liikevaihto tänä vuonna. Siihen vaaditaan myös uusien tuotekategorioiden avaamista”, Pöyhtäri kertoo.

 

 

Yhteystiedot:

Jonne Pöyhtäri, perustajaosakas, CEO

jonne.poyhtari@exportmaker.fi, +358 40 412 3945

 

Aapo Savo, toimitusjohtaja, Hunajayhtymä

aapo.savo@hunaja.fi, +358 50 330 8592

 

Linkki Suomi-kauppaan: https://fenlanguojiaguan.jd.hk

 

Yrityksestä: Export Maker Trading on yritys, jonka visio on olla ensin Suomen ja myöhemmin Pohjoismaiden suurin Cross Border eCommerce yritys. Jyväskyläläinen yritys on aloittanut toimintansa vuonna 2021.

Shopping Cart
Vieritä ylös