Hunajayhtymä on mukana Suomalaisen Työn Liiton kampanjassa tuomassa vastuullisuustekoja esiin

Suomalaisen Työn Liitto tuo vastuullisuutta esiin laajasti yhdessä Avainlippu-merkkiä kantavien yritysten kanssa. Tavoitteena on kertoa Suomessa tehtävän työn yhteiskuntavastuullisuudesta, mikä on jäänyt vastuullisuuskeskustelussa taka-alalle.

Kotimaisen hunajan pakkaaminen on suomalaista työtä mehiläispesiltä purkkiin asti. Hunajayhtymän kotimaisilta pientuottajilta keräämä hunaja pakataan ja tuotetaan täysin kotimaisella työvoimalla. Luonnontuotteen käsittely edellyttää vahvasti vihreitä arvoja ja vastuullisuutta.

Suomalainen työ ja kotimainen raaka-aine ovat molemmat vahvoja arvojamme. Koko toimintamme perustuu täyteen luottamukseen näihin kahteen osa-alueeseen. Haluamme myös viestiä kuluttajille omasta toiminnastamme läpinäkyvästi ja nostaa suomalaisen työn ja osaamisen arvostusta”, pohjustaa Hunajayhtymän brändi- ja markkinointijohtaja Gidde Lönnmark.

Hunajayhtymän Mieleinen-hunajavalmiste on Avainlipputuote. Se on valmistettu ja pakattu kotimaisen työn voimin Loimaalla.

Taustalla tutkimustietoa suomalaisen työn vastuullisuudesta

Suomalaisen Työn Liiton tutkimukset osoittavat, että kuluttajilla sekä yritysten ostoista ja julkisista hankinnoista vastaavilla vastuullisuus vaikuttaa jo nyt merkittävästi ostopäätöksiin. Tulevaisuudessa sen merkitys tulee vain kasvamaan.

Suomalainen työ on monella tapaa vastuullista, minkä haluamme tuoda esiin Avainlippu-yritysten kanssa. Tavoitteenamme on pysäyttää asiakas ostopäätöksen äärellä ja auttaa häntä tekemään vastuullinen valinta, joka tukee suomalaista työtä”, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Suomalaisen Työn Liitto myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja suomalaisomisteisten yritysten palveluille Avainlippu-merkkiä. Liitto kartoitti Avainlippu-yritysten johtajien ajatuksia ja tarpeita vastuullisuuteen liittyen syksyllä 2019. Lähes kaikki vastaajat pitivät vastuullisuutta tärkeänä asiana yrityksessään. Kahdeksan kymmenestä vastaajasta on sitä mieltä, että Avainlippu-merkki kertoo yrityksen vastuullisuudesta.

Kaikki hunajatuotteemme käsitellään tuotantolaitoksessamme Loimaalla suomalaisen työn voimin. Tuoteperheessämme on käytössä sekä Hyvää Suomesta Joutsenmerkki että Avainlippu. Hunajan käsittelyprosessimme on lisäksi standardoitu, joka osaltaan sinetöi vastuulliset toimintatapamme”, vahvistaa Lönnmark.

Laadukkaiden ja pitkäikäisten tuotteiden valmistamista pidetään tärkeimpänä yritysten vastuullisuustekona

Suomalaisen Työn Liitto tutki loppuvuodesta myös kuluttajien käsityksiä vastuullisuuteen ja Avainlippu-merkkiin liittyen. Laadukkaiden ja pitkäikäisten tuotteiden valmistamista pidetään tärkeimpänä yritysten vastuullisuustekona (95 %).

Hunaja on hyvin säilyvä elintarvike, mutta kuitenkin kulutustavara. Haluamme panostaa laatuun kaikessa toiminnassa raaka-aineen lisäksi. Ammattitaitoinen pakkausprosessi, tasalaatuinen tuote ja helppokäyttöinen pakkaus ovat asiakkaiden meihin yhdistämiä mielikuvia”, tarkentaa Lönnmark.

Suomalaisen Työn Liitto tulee vuoden aikana viestimään suomalaisen työn vastuullisuudesta monin eri tavoin ja useissa eri kanavissa yhdessä jäsenyritystensä kanssa.

Yritykset ovat kokeneet vastuullisuuteen liittyvän yhteistyömme erittäin tärkeäksi ja ovat lähdössä laajalla rintamalla mukaan kertomaan toimintansa vastuullisuudesta. Olitpa kuluttaja, yrityspäättäjät tai kuntahankinnoista vastaava, tunniste #vastuullisuusteko kannattaa laittaa seurantaan”, kehottaa Eljala.

Lisätietoja:

Gidde Lönnmark, brändi- ja markkinointijohtaja, Hunajayhtymä Oy, kirsi.lonnmark@hunaja.fi, 040 128 6565

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, 050 374 7410

Hunajayhtymä on Suomen suurin kotimaisen hunajan pakkaaja ja alan ainoa laatustandardoitu yritys. Yli 50-vuotisen historiamme aikana olemme purkittaneet ja pullottaneet suomalaisilta pienyrittäjiltä kerättyä luonnontuotetta miljoonia kiloja. Kasvatamme ihmisten ymmärrystä pölyttäjien merkityksestä ekosysteemille ja työskentelemme ahkerasti hunajan kulutuksen kasvattamisen eteen.

Onhan siinä Avainlippu -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton ja Avainlippu-yritysten yhteinen kampanja, joka on käynnissä nyt jo kolmatta vuotta. Kampanjan tehtävänä on lisätä Avainlippu-alkuperämerkin tunnettuutta ja vaikutusta ostopäätöksiin sekä tuoda yritysten vastuullisuustekoja esiin. www.avainlippu.fi